Thursday, December 4, 2008

Julen er her....

Julen er her, jeg kjenner det kribler litt, sånn der nede i lilletåa *S* Jeg blir alltid slik i Desember.

For meg er julen avslapping,atmosfære og den tiden man deler med de man er glad i og setter pris på.



I år så er det venne-jul, jeg tilbringer annenhvert år med familien, og annenhvert år i gode venners selskap. Det handler faktisk om å skape sine egne tradisjoner.



Ribbe er en selvfølge på julaften, uavhengig av hvor jeg er, DEN skal bare være på bordet, det SKAL dunste ribbe på julaften. Ikke at man er sær eller vanemenneske. Bare bittelitt *S*



Julegavene har jeg stort sett unnagjort før jul, de tar jeg som regel når jeg er på ferie i September, men noen gjenstår selvsagt. Hva gjør man så for å unngå stresset ? Her kommer mine tips.







1. Butikkene har langåpent og søndagsåpent. UNNGÅ kjøpesenterne på søndag. Skal du på kjøpesenter, ta siste timen av åpningstiden i en ukedag, og du vil mest sannsynlig kunne trekke pusten.



2. Skriv handleliste, bruk nettet til å sondere hvor du får kjøpt hva. Legg så en liten slagplan og ta beina fart.



3. Skal du på kjøpesenter hvor det er mikset parkering, sikt deg inn på betal-parkeringen, det koster, men de er som regel nærmere inngangen, og man får som regel alltid lett plass.



4. I begynnelsen av Desember så kommer matbutikkene med tilbud, på ALT du trenger til jul. Så hvorfor ikke handle inn i god tid, ribba er frossen, og mye av julematen har laaaaaaaaaaang holdbarhet. Det er både økonomisk og tidsbesparende å benytte seg av de første ukene i Desember på denslags.



5. julemusikk, det har som regel en dempende virkning, man får minnene fra barndommens dal etc. Klem-fm, kjører julemusikk hele døgnet, det er ypperlig for å unngå stressrelaterte situasjoner i trafikken.



6. plei deg selv. stearinlys, musikk, pledd, peis, ALT som kan gi deg et lite ekstra energi-input i førjulstiden.



7. du MÅ ikke ha 7 sorter, spesielt ikke når du vet at fem av dem ikke blir spist opp, og 2 av dem må du lage tre ganger. Lag opp de sortene det går av, sats på 3 og vær fornøyd *S* Julen handler om å glede seg, ikke om å stresse.





Noen av mine tips for dagen, vi avslutter med min favorittjulesang.

http://www.youtube.com/watch?v=SE-bDIYlDXo

2 comments:

Bobbelur said...

Vi skal ha 1 sort... Kung Oscars Pepperkaker. Og dersom vi skal ha noen på kaffebesøk så skal jeg bake Sarah Bernard - men det blir først i romjula i så fall.

Anonymous said...

Her blir det ingen i år, en av tradisjonene " julekakebaketrillemarsipandyppedenisjokoladespisemedisterdrikkejulebrusogmeretildagen" har utgått grunnet for mye som skjer *S*

Kan hende det blir risboller alikevel *S*